Bangkok

Esti pregatit sa citesti denumirea completa a orasului? Tine-te bine: Krung Thep Mahanakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Ayuthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Piman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit, care inseamna City of angels, great city of immortals, magnificent city of the nine gems, seat of the king, city of royal palaces, home of gods incarnate, erected by  Vishvakarman at Indra’s behest. Iar eu am adormit deja 🙂 .

Dupa o saptamana in diverse insule, am aterizat in Bangkok pe Don Mueang,  cel mai vechi aeroport functional al Asiei (inaugurat in 1914). Avand deja viza thailandeza, am mers direct spre statia de taxi, mi-am luat bon de ordine si am asteptat sa-mi vina randul. Dupa vreo 30 minute, am mers la ghiseu cu voucherul cazarii, mi s-a dat un bon de comanda si un taximetrist a venit, mi-a luat bagajul si m-a condus la masina. Trebuie sa ai in vedere faptul ca taxele de autostrada nu sunt incluse in fee-ul de transport. Desi este mai scump decat in Malaezia, costurile de transport nu sunt exagerate, mai ales ca distantele sunt mari, iar aglomeratia e la ea acasa.

De cum am intrat in oras am observat bulevardele mari, nebunia din trafic, motorete si tuk tuk-uri venind din toate directiile 🙂 . Ma gandeam daca sa incerc si aventuk tuk-ul, pentru ca ai nevoie de ceva curaj sa te urci in asa ceva 🙂 . Cazarea aleasa era la vreo 10 minute de mers pe jos de Grand Palace si la cam 15 minute de mers pe jos de Chinatown.

Primul to do: Marele Palat  si cele mai mari doua temple ale orasului. Am intrat doar in curtea palatului, interiorul nu m-a convins din poze, asa ca nu m-am mai asezat la  coada “promitatoare” de la intrare. Constructia Marelui Palat a inceput in 1782, la ordinul fondatorului Dinastiei Chakri, in momentul mutarii capitalei de la Thonburi la Bangkok. De-a lungului timpului, s-au adaugat noi cladiri, mai ales in timpul Regelui Chulangkorn. Din 1925, familia regala nu a mai locuit acolo, iar dupa abolirea monarhiei absolute din 1932, toti membrii guvernului au fost mutati din palat.

Cand am ajuns la Wat Pho, m-a abordat un thailandez care voia sa-mi ofere un tur al altor temple mai mici “pentru ca la Wat Pho e inchis pentru urmatoarele 2h”… Citisem de initiativele astea ale localnicilor, care se ofera sa te ia cu tuk tuk-ul intr-un tur ieftin prin oras. Avand in vedere ca-mi cerea doar 100 THB (adica vreo 2.5 EUR), am zis fie, bifez si experienta cu tuk tuk ul. M-a dus la vreo 3 temple mai micute, deloc aglomerate si la o fabrica de casmir, de unde puteai sa-ti cumperi esarfe sau costume la suprapret. Incearca, bineinteles, sa te convinga de calitate si pret, insa nu esti obligat sa pleci cu ceva cumparaturi de acolo. Ulterior am aflat ca primesc benzina de la aceste magazine daca le aduc potentiali cumparatori. Nu i-a convenit soferului ca nu am cumparat nimic, insa m-a adus inapoi la Wat Pho, dupa o plimbare de mai bine de o ora.

Wat Pho, cunoscut ca si templul lui Buddha Intins, adaposteste statuia inalta de 14 metri si lunga de 46 metri a lui Buddha, acoperita de-a lungul timpului de catre credinciosi cu foite de aur. In interiorul complexului este si o scoala de medicina thailandeza. Desi este foarte aglomerat, o sa dureze putin sa iti cumperi bilet si sa vizitezi tot ansamblul. Posibil sa dureze ceva mai mult pana o sa poti face o poza buna statuii aurii pentru ca multi doresc sa o aiba in fundal… Intrarea costa 100 THB.

De trecii codrii de arama…sau in acest caz raul Chao Phraya, ajungi la un alt templu mare – Wat Arun (sunt barci care sunt folosite doar ca sa treci de pe un mal pe celalalt, extrem de ieftine). Din punct de vedere al constructiilor, cele de aici sunt mai interesante, ai parte de privelisti mai frumoase si in plus, prima lumina a diminetii se reflecta pe suprafata templului cu o irizare perlata. Mai putin aglomerat ca fratele Pho, mie mi-a placut mai mult acesta, poate si datorita potentialului mult mai bun pentru poze 🙂 . Biletul de intrare costa 50 THB.

Ultimul templu pe care l-am vizitat a fost Wat Traimit, aflat in Chinatown, la capatul Yaowarat Road. Acest templu gazduieste cea mai mare statuie de aur cu Buddha asezat, cantarind 5.5 tone. Intrarea costa 40 THB.

Biletele de intrare pentru toate cele 3 temple, cu tot cu barca pentru Wat Arun au costat cam 25 RON.

Chinatown-ul din Bangkok este destul de mare, foarte aglomerat, nu cred ca e nimic din ce-ti trece prin cap sa nu poti cumpara de acolo… insa, in zona in care se comercializeaza mancare, trebuie sa te astepti la mirosuri puternice 🙂 .

La capitolul cumparaturi autentice, nimic nu intrece Piata de weekend Chatuchak, cu cele 8.000 de standuri ale comerciantilor. Totul se negociaza si poti pierde multa vreme cautand suveniruri si cadouri in labirintul pietei.

Am fost curios sa ajung la Unicorn Cafe, un loc extrem de roz si decorat din plin cu unicorni. E ceva…altceva, insa te dor ochii de la atata culoare si stralucire :)) . Daca vrei sa ajungi acolo, sa stii ca se deschide doar la ora 12, insa mancarea este buna – dar este si ea colorata in roz si mov 🙂 .

Ultima oprire a fost la Dusit Zoo, prima gradina zoologica din Thailanda, ea functionand de peste 60 ani. Si pe alocuri pare ca nici nu s-au modificat lucrurile cam tot de atatia ani. Este insa un loc bun pentru o plimbare linistita, daca alegi sa mergi dupamasa, cand valurile de turisti au plecat si te poti plimba printre girafe, hipopotami, zebre si alte animale. Gradina este foarte bine amplasata, avand in imediata apropiere cladirea Parlamentului, Palatul Chitralada (resedinta oficiala a Regelul Rama al IX-lea) si Sala Tronului Ananta Samakhom.

Hints: Iti recomand sa incerci (o data) o deplasare cu tuk tuk-ul, e interesant, nu te prea simti in siguranta, dar e specific 🙂 . In rest, am folosit doar Uber-ul pentru ca distantele sunt destul de mari si e un oras extrem de aglomerat. Si-ti mai recomand sa mananci fructe de la comerciantii stradali, in special ananasul (care se vinde taiat, in pungi, cu fulgi de ardei iute, dupa gust). Fa in asa fel incat sa ai cash la tine, cardul e folosit mai rar pentru plati si de regula ti se percepe un comision daca vrei sa-l folosesti (inclusiv la hotel am platit 3% extra). Dupa 4 zile petrecute in capitala thailandeza, am decolat spre Europa de pe imensul aeroport Suvarnabhumi.