I am a citizen, not of Athens, or Greece, but of the world.

Pentru prima oara in cei 8 ani de cand am inceput sa lucrez am decis sa-mi iau concediu de ziua mea, asa ca am scanat rapid niste variante de zbor si am ales un city break la Atena, catre sfarsitul lunii august.

Din Bucuresti poti zbura catre Atena fie cu WizzAir, fie cu Ryanair. Preturile sunt bune la amandoua, sansele de intarziere sunt…probabile la una dintre ele. Desi am plecat cu o intarziere de ~2h, am ajuns pe la 11 dimineata si am plecat cu metroul spre centru, pana la statia Monastiraki. Tip: alege cazare cat mai centrala, fie airbnb, hotel sau hostel, preturile nu sunt mari nici chiar in plin sezon.

Prima oprire – Agora, piata antica a Atenei, fondata in secolul VI i.Hr, fiind centrul intregilor activitati ale orasului – atletism, comert, arta, politica, filosofie. Spre deosebire de colina arzatoare a Acropolelor, zona plina de verdeata a Agorei este ideala pentru plimbari. Tip: profitand de faptul ca nu era coada la intrarea in Agora, am cumparat un bilet comun pentru cele doua, valabil 48h si care a costat 30 EUR, dar m-a scutit de o coada mare in plin soare, in ziua urmatoare 🙂 .

Dupa ce m-am cazat si odihnit un pic, am plecat spre Plaka, cartierul “decorat” cu  graffiti si plin de taverne, de la baza Acropolelor. Despre mancarea traditionala greceasca voi scrie in urmatorul articol, dar am doar cuvinte de lauda.

Desi planul meu era sa urc la Partenon dimineata pe racoare, am dormit atat de bine, incat m-am trezit foarte tarziu si am ajuns la destinatie la ora pranzului. Surprinzator, nu a fost atat de cald precum m-am asteptat. Templele de pe stanca Atenei sunt considerate cele mai importante monumente ale lumii, influentand cel mai mult arhitectura. Partenonul este un simbol al artei grecesti, fiind dedicat zeitei Atena. Legenda spune ca pe aceasta stanca zeita a castigat patronajul asupra orasului in anul , i.Hr, invingandu-l pe Poseidon. Tips: wear white, vino cu o sticla de apa la tine si ai mare grija cu ce incaltaminte vii, este mult de urcat pe jos, pietrele sunt destul de tocite, iar sansele sa aluneci sunt mari.

Gradinile Nationale au fost proiectate in anul 1839 si au cuprins peste 15.000 plante. Catre public au fost deschise acum aproape 100 ani, fiind un refugiu racoros din forfota Atenei, iar intrarea este gratuita.

Cred ca pentru prima oara de cand calatoresc am ales sa vizitez un stadion – Panatenaic sau Stadionul Kallimarmaro (marmura frumoasa). A fost construit in anul 330 i.Hr. pentru a gazdui jocurile Panatenee, apoi a fost abandonat, iar in 1896 a gazduit prima editie a Jocurilor Olimpice moderne. Biletul de intrare costa 5EUR.

Vizita Atenei nu e completa fara sa vezi schimbul de garda ce are loc in fata cladirii Parlamentului. Evzone – soldatii imbracati in costume traditionale si pantofi cu pompoane, marsaluiesc inainte si-napoi. Cladirea impozanta a fost construita la jumatatea anilor 1800, iar in anul 1923, in timpul crizei locuintelor, a fost folosita ca si adapost pentru saraci. Trei ani mai tarziu, dupa revenirea la guvernarea parlamentara, a fost renovata si redeschisa ca sediu al Parlamentului.

Incarcata de istorie, plina de turisti si intotdeauna zgomotoasa, capitala elena este un oras numai bun pentru un city break, aproape indiferent de anotimp.